object(WP_Term)#22519 (10) {
  ["term_id"]=>
  int(78)
  ["name"]=>
  string(16) "Wim van der Kant"
  ["slug"]=>
  string(16) "wim-van-der-kant"
  ["term_group"]=>
  int(0)
  ["term_taxonomy_id"]=>
  int(78)
  ["taxonomy"]=>
  string(11) "product_tag"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["parent"]=>
  int(0)
  ["count"]=>
  int(12)
  ["filter"]=>
  string(3) "raw"
}
 

Wim van der Kant

Een kennismaking met de kunstenaar

Wat het eerste opviel tijdens onze kennismaking met de kunstenaar is de enorme passie voor zijn werk, de aandacht voor het detail, en de ongelofelijke hoeveelheid werk die schuilgaat achter de getoonde beelden.

De beelden die Wim van der Kant maakt tonen perfectie als het gaat om de houding en de anatomie van de spelende jongens. Maar ook emotie als het gaat om de uitdrukking en hun houding. De beelden van Wim van der Kant tonen jongens, naakt, spelend, onbevangen.

Waarom jongens en waarom naakt? Wim van der Kant zelf zegt hier het volgende over:

Diezelfde vraag, met dezelfde intentie, gesteld aan een kunstenaar die diersculpturen maakt wordt door de meesten waarschijnlijk wèl gênant gevonden.Het antwoord is eenvoudig: omdat ik er zelf een ben.

Langzamerhand denk ik dat ik bezig ben een aantal intense gevoelens en ervaringen uit m’n eigen jeugd om te zetten in beelden. Het ontdekken dat je dingen kùnt, zèlf. Het zien wat je eigen lichaam betekent als voertuig voor je ziel. Het besef dat de hele wereld voor je open ligt. In die zin heeft m’n werk meer te maken met padvinderij dan met erotiek.

Al werkend kwam ik er ook achter dat ik niet zoveel hèb met beelden van vrouwen die door mannen gemaakt zijn, noch omgekeerd. Dàt worden maar al te snel lustobjecten. Als me ergens een beeld opvalt door z’n zeggingskracht, is ‘t tien tegen een dat de maker hetzelfde geslacht heeft als het beeld.

Op de foto is Wim van der Kant aan het werk te zien tijdens de eerste fase van het hele proces. In was boetseert de kunstenaar een jongen. Hier een jongen hangend, spelend aan een touw. Na dit boetseren in was, is de vorm, de anatomie, houding, eigenlijk alles, perfect uitgevoerd. Toch is er nog een lange weg te gaan. Van het geboetseerde wassen beeld wordt met siliconen een mal gemaakt. Deze mal dient om de bronzen beelden te kunnen gaan gieten. De mal wordt maximaal 8 keer hiervoor gebruikt. Wanneer het beeld in brons gegoten is begint de volgende fase. Het afgekoelde brons wordt bevrijd van zijn mal. Daarna wordt het brons bewerkt. Hierdoor krijgt het de bronzen kleur of juist de grijze kleur. Dit heet patineren.

Dit patineren is een intensief proces dat bij één beeld wel 80 uur in beslag kan nemen. Omdat de anatomie en de kleine details in de beelden van groot belang zijn doet de kunstenaar dit schuren en patineren helemaal zelf.

Van deze bijzonder begaafde kunstenaar hebben we steeds werk in stock. Heeft u een beeld van de kunstenaar gezien wat niet op de website staat, neem gerust contact op met ons, we helpen u graag.

 

Neem contact op

Stuur gerust een bericht, we beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken