object(WP_Term)#22441 (10) {
  ["term_id"]=>
  int(56)
  ["name"]=>
  string(15) "Siemen Dijkstra"
  ["slug"]=>
  string(15) "siemen-dijkstra"
  ["term_group"]=>
  int(0)
  ["term_taxonomy_id"]=>
  int(56)
  ["taxonomy"]=>
  string(11) "product_tag"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["parent"]=>
  int(0)
  ["count"]=>
  int(17)
  ["filter"]=>
  string(3) "raw"
}
 

Siemen Dijkstra

Het werk van Siemen verbaasde me vanaf het eerste moment dat ik het zag. Het zag er zo herkenbaar en gelaagd uit dat ik verbaasd was dat er sprake was van een handgemaakt kunstwerk. Dat het überhaupt bestond! De volgende verbazing ontstond toen ik begreep dat het gemaakt was met houtdruk.

Wat een geduld en wat een passie straalt dit werk uit. De gelaagdheid, de eindeloze details en toch de samenhang en de rust van de landschappen.

Ik ontmoet Siemen en zijn vriendin, de kunstenares Elysia Verhoeven, op een spekgladde dag midden in de winter. Het prachtige bevroren Drenths landschap zou zich lenen voor een mooi verstild werk van Siemen. Het atelier waar Siemen zijn houtdrukken maakt is met recht een werkplaats, het ziet er door de grote persen indrukwekkend uit. Aan een soort waslijn hangt een hele serie te drogen na een zoveelste drukgang. De ingang van het atelier bestaat uit een ruimte waar veel van het werk van Siemen en Elysia te zien is. een indrukwekkend geheel.

Siemen haalt zijn inspiratie uit de natuur, hij maakt verre reizen, deels te voet, om datgene te zien wat hem raakt. Koude en andere ontberingen ondergaat hij graag om datgene te kunnen laten zien wat voor hem de moeite waard is.

Zelf heeft Siemen een duidelijke visie op het hoe en waarom van zijn werk. Zelf vertelt hij hierover:

“Omdat de mens de afgelopen decennia het niet na laat zo nu en dan drastisch in te grijpen in het nog resterende natuurlijke landschap, zie ik mij de laatste jaren steeds meer genoodzaakt om het bezielde landschap te archiveren.

Het is een bescheiden poging om mijn medemens tot bezinning te dwingen, maar ik begrijp ook wel dat de mens – en de Nederlander in het bijzonder – niet in staat is zichzelf als onderdeel van de natuur te zien. Dus blijf ik zoeken naar landschappen waar de tijd heeft stil gestaan en probeer deze vast te leggen in de kleurenhoutsnede techniek. Dit is een grafische techniek (hoogdruk), waarbij eerst een voorstelling wordt getekend op een houtplaat, die vervolgens wordt gesneden, geïnkt en afgedrukt op papier. Het gelaagd over elkaar drukken van kleuren stelt mij in staat de gelaagde werkelijkheid van het onderwerp naar boven te brengen. Ter voorbereiding van de houtsnede maak ik eerst tekeningen in pen en inkt, aquarellen en aquarel-gouaches in het landschap”.

Het werk van Siemen is uniek te noemen, het voorbeeld van een kunstenaar die geen handtekening nodig heeft om herkend te worden, zijn prachtige werk is bijzonder populair. Van deze kunstenaar hebben we steeds werk in onze Galerie. In het voorjaar neemt de kunstenaar deel aan een groepsexpositie waarbij er veel en nieuw werk van zijn hand te zien zal zijn.

Neem contact op

Stuur gerust een bericht, we beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken