object(WP_Term)#27331 (10) {
  ["term_id"]=>
  int(44)
  ["name"]=>
  string(13) "Peter Durieux"
  ["slug"]=>
  string(13) "peter-durieux"
  ["term_group"]=>
  int(0)
  ["term_taxonomy_id"]=>
  int(44)
  ["taxonomy"]=>
  string(11) "product_tag"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["parent"]=>
  int(0)
  ["count"]=>
  int(67)
  ["filter"]=>
  string(3) "raw"
}
 

Peter Durieux

Buiten in Beeld

Opening zondag 19 januari

De schilderijen en tekeningen van deze expositie staan op de website vanaf donderdag 16 januari!

14.00: live-muziek door La Quete
14.30: opening
Een bijzondere groep kunstenaars die ‘de buitenwereld’ als onderwerp heeft in hun werk. al heel wat jaren werken zij aan hun collectie en hebben zo een grote groep liefhebbers en verzamelaars om zich heen verzameld.

Het werk van Durieux kenmerkt zich de laatste 25 jaar door de verstilde Franse landschappen. Zijn liefhebbers smullen ervan en staan in de galerie met hun neus bovenop de tekeningen en schilderijen. Echter, voor deze expositie is er een bijzondere noviteit te melden! Peter Durieux tekende weer in Nederland. Wie de kunstenaar kent weet dat zijn tekenin- gen de bron zijn voor de schilderijen die hij maakt. Deze tekeningen, in het landschap gemaakt, vormen een belangrijk deel in het oeuvre van de Groningse kunstenaar. De ‘plein air tekenaar’ trekt enkele och- tenden of middagen per tekening naar dezelfde plek. Tekenend legt hij vast hoe het licht het landschap toont. Het is belangrijk voor Durieux dat het licht hetzelfde is als de dag ervoor, vandaar dat de kunstenaar kiest voor steeds dezelfde momenten van de dag op dezelfde plaats. De tonale landschappen tonen een verstilling en een intimiteit die zijn weerga niet kent.

Peter Durieux tekende voor deze expositie in Brabant op de Strabrechtse Heide (vlakbij Nuenen in Heeze) en in Groningen, de provincie waar hij woonach- tig is. Van deze tekeningen maakte hij schilderijen. Naast het Nederlandse werk is er ook nieuw ‘Frans’ werk te zien.

Tekenen is kijken.

De schilderijen en de tekeningen van Durieux komen in diverse stappen tot stand. Peter bestudeert zijn landschappen terwijl hij er tekent. ‘Tekenen is kijken’, vertelt hij graag aan zijn studenten op de Klassieke Academie in Groningen. Tweemaal per  jaar reist hij naar oa ‘Le Coulet’, een  klein gehucht in de Franse Ardêche. De omgeving van het gehucht,  de dorpjes en landschappen in de directe omgeving  worden door Peter Durieux al jaren vastgelegd.

Vervelend vindt Peter het allerminst om steeds in deze zelfde omgeving te werken. Tijdens een van de vele gesprekken die ik inmiddels met Peter gehad heb vertelde hij eens:

Ik loop en fiets steeds minder. Vroeger, als ik naar een plek zocht die ik geschikt vond om te tekenen, kon ik daar wel een halve dag mee bezig zijn. Ik had de fiets nodig of wandelde een heel eind en na veel zoeken vond ik zo’n plek. Tegenwoordig hoef ik op mijn logeeradres maar net de deur uit. Ik zie veel meer dan voorheen. Soms hoef ik, als het licht uit mijn compositie verdwenen is, maar een kwartslag te draaien voor een volgende tekening.

Peter werkt meerderde dagen aan een tekening. Ook werkt hij aan meerdere tekeningen tegelijk. Immers het veranderende en draaiende zonlicht is een zeer belangrijk onderdeel van zijn compositie. In de ochtend zit hij hierdoor op een andere plek als in de middag. In de compositie is veel licht maar, vaak, weinig lucht te zien. Prachtig is te zien hoe het licht vanuit de lucht over het landschap strijkt. Vaak is nog ergens in de tekening  een teken van bewoning te zien. Een huis, muurtje, hekje, stoepjes of een trapje. Mensen zijn er niet te zien, wel is de aanwezigheid voelbaar.
Het licht verandert gedurende de dag, het is wonderlijk hoe Peter Durieux zelfs in een tekening kan laten zien of het voorjaar, najaar, ochtendlicht of middaglicht is wat we zien.

Map met tekeningen

Als Peter terugkomt van een maand Frankrijk, heeft hij een map met tekeningen bij zich. De keren dat ik ze zag was ik zwaar onder de indruk. Wat een werklust en wat een enorme gedrevenheid spreekt daar steeds uit. Fantastisch om dat te mogen zien.
Deze map met tekeningen is ‘voor een half jaar werk’ in het atelier thuis in Usquert (Groningen). Peter werkt een tekening thuis uit tot een schilderij. Daarbij gebruikt hij de herinnering van het uren turen naar het landschap dat hij aan het tekenen is. De tekening en de herinnering samen maken de kleuren groen. Van een grijs tonaal werk naar een groen tonaal werk. De schilderijen bouwt hij, net als zijn tekeningen overigens, op in vlakken. Het is wonderlijk te zien hoeveel kleur er in de landschappen verborgen zit. Een losse toets kenmerkt de landschappen zeker wel. De bewegingen van de kwast zijn te zien. Hierdoor is ook te zien hoe goed Durieux zijn adagium die hij zijn studenten probeert bij te brengen, tekenen (schilderen) is kijken, zelf toepast. Hij heeft maar weinig nodig om veel te laten zien. Iedere streek is raak, is een suggestie die voor de kijker een beeld vormt.

 

Het werk van Durieux wat op de website staat is altijd in onze galerie te zien.

Kunstwerken van Peter Durieux

Neem contact op

Stuur gerust een bericht, we beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken