De natuur, buiten, maar ook materiaal ván buiten zijn steeds zijn inspiratie. Het motief van een Dennenappel, een vis, een overleden dier, takjes, blaadjes, zijn dankbare onderwerpen. Daarnaast de landschappen, delen van zijn tuinen. Hoe de natuur zich aan hem presenteert, dat laat Charles Donker in zijn etsen zien. In zijn atelier bij Fort Rhijnauwen, werkt hij het liefst, al ruim 40 jaar. Geen elektriciteit, alleen daglicht dus, geen luxe, juist afstand van de drukte waardoor er lekker rustig gewerkt kan worden.
Dichter Ed Leeflang schreef hierover: ‘Hoe overvol het land in werkelijkheid is, hoe het er ook dendert, Donkers verlaten plekken, ijle bomen of statieportret van de nachtzwaluw ademen een soort onbedorven stilte en aandacht, die misschien alleen nog maar in zulke kunst zelf kan worden gevonden.(…)’
Bijzonder
Charles Donker kunnen vertegenwoordigen bij Galerie Bonnard beschouwen we als een bijzonder voorrecht. Het werk van deze Nederlandse kunstenaar wordt wereldwijd verzameld en geëxposeerd. Bij veel kunstenaars die we bezoeken zien we werk van de etser aan de muur, vak zelfs een hele collectie. Hij wordt bewonderd door collega kunstenaars vanwege zijn subtiele weergave van de nuances in de natuur. De liefde voor het onderwerp, de aandacht voor datgene wat hij wil vertellen in het werk, spat van de etsen af.
Dit portretten van PP producties en het interview dat Gijsbert van der Wal met hem had voor ‘ De Avonden’ geven een prachtig beeld van deze kunstenaar. Deze laten we beiden op deze pagina zien.
Fietsen met de wind mee
De kennismaking met Charles Donker vond plaats in zijn huis, een leuk huis in de binnenstad van Utrecht. Niet direct een plek waar je deze natuurliefhebber, beroemd om zijn etsen die hij in de natuur maakt, zou verwachten. Maar de binnenstad is makkelijk te verlaten voor de kunstenaar. Charles Donker fietst graag en veel. Op zoek naar plekken om zijn etsen te maken. Bijzonder is dat hij zijn etsen in de natuur maakt, rechtsreeks van wat Charles Donker waarneemt etst hij het op een plaat zink. Een bewerkelijke methode, immers, de plaat vergt nogal wat aandacht voordat je überhaupt kunt beginnen. Wel kun je, nadat de tekening klaar is, de tekening een aantal malen afdrukken. Het ambachtelijke werken met de plaat, de materialen om de plaat te bewerken en klaar te maken voor het gebruik trekken Donker bijzonder aan.
Op zijn fietstochten laat Charles zich inspireren door de natuur waardoor hij fietst. Waarheen de tocht gaat staat niet persé heel vast. De wind bepaalde zo in de afgelopen jaren nog dat Charles Donker op de Strabrechtse Heide terecht kwam. Om de hoek bij Nuenen genoot de Utrechtenaar van de natuur.
Rhijnauwen
De natuur, buiten, maar ook materiaal van buiten zijn steeds zijn inspiratie. Het motief van een Dennenappel, een vis, een overleden dier, takjes, blaadjes, enzovoort, zijn inspiratiebronnen. Daarnaast de landschappen, delen van zijn tuinen, kortom ‘hoe de natuur zich aan hem presenteert’ dat laat Charles Donker in zijn etsen zien. In zijn atelier bij Fort Rhijnauwen, waar hij al 40 jaar zijn etsen maakt, werkt hij de etsen die buiten gestart zijn af. Schetsen werkt hij uit. Geen electriciteit, alleen daglicht dus, geen luxe, juist afstand van de drukte waardoor er lekker rustig gewerkt kan worden.
In Augustus 2019 verscheen in de Volkskrant een prachtig interview met de etser. De link naar dit artikel vind je hier.