object(WP_Term)#27802 (10) {
  ["term_id"]=>
  int(58)
  ["name"]=>
  string(11) "Piet Sebens"
  ["slug"]=>
  string(11) "piet-sebens"
  ["term_group"]=>
  int(0)
  ["term_taxonomy_id"]=>
  int(58)
  ["taxonomy"]=>
  string(11) "product_tag"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["parent"]=>
  int(0)
  ["count"]=>
  int(2)
  ["filter"]=>
  string(3) "raw"
}
 

Piet Sebens

Van kunstenaar Piet Sebens hebben we momenteel geen werk in onze stock-expositie. De reden hiervoor is erg bijzonder. De kunstenaar zal namelijk een grote expositie hebben in museum ‘ De Buitenplaats’ in Eelde.

Piet Sebens. De kom en ik

12 januari t/m 5 mei 2019, museum ‘ De Buitenplaats ‘ Eelde.

Piet Sebens is geen onbekende in het noorden van het land. In 2006 had hij nog een overzichtstentoonstelling van zijn werk ‘Nooit mooi genoeg’ in het Drents Museum. Ook Museum De Buitenplaats heeft werk van Sebens in zijn collectie. Weinigen weten echter dat Sebens zelf een collectie heeft die als inspiratie dient voor zijn werken, maar die ook als autonome verzameling kan worden beschouwd. In zijn collectie bevindt zich naast werken op papier en schilderijen ook Aziatische keramiek. De kom en ik toont Sebens’ fascinatie voor en de veelzijdigheid van het Aziatische keramiek door zijn schilderijen te tonen in de context van een selectie uit de verzameling Aziatische keramiek van Keramiekmuseum Princessehof te Leeuwarden en werk uit zijn eigen collectie.

Deze tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met Keramiekmuseum Princessehof te Leeuwarden.

Beeld: Piet Sebens, Doek en kom, 2014, olieverf over acryl, 14,6 x 20,9, particuliere collectie

Piet Sebens

Het atelier van Piet Sebens oogt als een museum, een museum voor potjes, schaaltjes, allerlei attributen die ik ken uit zijn schilderijen sieren het atelier, de hal en de gezamenlijke ruimte van Sebens en de andere kunstenaars met wie hij het atelier deelt. Schijnbaar niets bijzonders maar door de wijze waarop het zich in de ruimte bevindt een bijzonder uitgebalanceerd geheel.
Alles klopt, niets is toevallig geplaatst.
De stoel die ik verplaats om op te gaan zitten haal ik dan ook weg terwijl ik me bedenk dat hij eigenlijk niet weggehaald hoort te worden.
De ezel van de kunstenaar bevindt zich centraal naast de raampartij met licht uit het Noorden. De dag dat we afspraken kreeg ik nog een berichtje van Piet of de afspraak toch een half uurtje later kon, “vanwege het licht, weet je wel”. Piet Sebens werkt met het noorderlicht, daglicht. Zijn compositie staat bij de muur, op de ezel zit de potloodschets en meteen daarnaast in een ander formaat, het schilderij van het neergezette stilleven. Naast het stilleven wat de kunstenaar nu aan het schilderen is staat een nieuwe compositie klaar. Deze kan nog veranderen, immers, het uitkienen van een compositie kan een lange tijd in beslag nemen.

Deze uitgebalanceerde composities tekenen de kunstenaar, samen met het heldere licht is dit toch wel wat zijn werk voor mij erg bijzonder maakt.
Schijnbaar eenvoudige zaken krijgen in een compositie van Piet Sebens een bijzondere aandacht.
Dat heeft zeker ook te maken met de aandacht die het schilderij tijdens het maakproces van de kunstenaar krijgt. Een stilleven is niet zomaar klaar. Enkele weken voor een schijnbaar klein werkje is geen uitzondering.
Naast deze stillevens is de kunstenaar ook in staat een landschap of portret te schilderen. Deze worden echter met een totaal ander ritme en tempo geschilderd.

Kunstwerken van Piet Sebens

Neem contact op

Stuur gerust een bericht, we beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken