object(WP_Term)#24467 (10) {
  ["term_id"]=>
  int(205)
  ["name"]=>
  string(18) "Joran van der Haar"
  ["slug"]=>
  string(18) "joran-van-der-haar"
  ["term_group"]=>
  int(0)
  ["term_taxonomy_id"]=>
  int(205)
  ["taxonomy"]=>
  string(11) "product_tag"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["parent"]=>
  int(0)
  ["count"]=>
  int(3)
  ["filter"]=>
  string(3) "raw"
}
 

Joran van der Haar

Nieuw bij Galerie Bonnard is het werk van het jonge talent Joran van der Haar.

Joran (1980) volgde van 1998 tot 2002 de opleiding illustratie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Na deze opleiding heeft hij tussen 2002 en 2004 zijn onderwijsbevoegdheid gehaald. Vanaf 2006 is hij dan ook werkzaam als docent kunst op een middelbare school in Hardenberg en combineert dit met het kunstenaarschap.

Joran zelf hierover:

‘Het is heerlijk om naar de muziek van Ludovico Einaudi te luisteren en uren achter elkaar schilderen. De geur van olieverf en mediums. Jezelf even afsluiten voor alles om je heen… en je enkel focussen op het schilderij dat voor je op de ezel staat’.

Sinds zijn afstuderen wist hij een eigen stijl te ontwikkelen… alleen toen nog niet met verf. Hij maakte een soort getekende collages waarbij hij pen en inkt combineerde met digitale technieken. Het resultaat waren kleurrijke prints die geplakt werden op dibond en werden gegoten in epoxy. Hij nam met deze werken deel aan verschillende exposities.

Pas in 2014 werd Joran gegrepen door het realisme en begon Joran voor het eerst te schilderen met olieverf. Zijn eerste doekje was een sleutelhanger van een Bearbrick die hij meenam uit Japan.

Na een bezoek aan de tentoonstelling ‘Closer -het megarealisme van Tjalf Sparnaay‘ in Museum de Fundatie was hij erg onder de indruk van dit werk. Enorm grote doeken met daarop alledaagse onderwerpen op een enorm gedetailleerde manier geschilderd. Dat was het moment dat hij besloot ook zo te willen schilderen. Het onderwerp zouden bloemen en insecten worden.

‘In het Rijksmuseum en Mauritshuis vond ik de stillevens van Jan Davidsz. de Heem, Jan van Huysum en Ambrosius Bosschaert altijd al geweldig. Ik kan erg lang kijken naar alle details in zo’n schilderij en me verbazen over de stofuitdrukking en dieptewerking. Deze schilderijen waren dan ook de aanleiding om zélf een bloemstilleven te gaan schilderen.

Over het werk tijdens de expositie: ‘Cornelis le Mair 75 jaar, Een Ode aan het Stilleven’

Bloembinder Roel van den Biggelaar maakte voor mij een prachtig boeket en het resultaat werd in verschillende fases gefotografeerd door Bertil van Wieren. Uit al deze foto’s maakte ik een nieuwe compositie in Photoshop die ik schilderde op een vrij groot linnen doek.

Na dit doek besloot ik één orchidee (Paphiopedilum of venusschoentje) te schilderen. De bloem is kleurrijk en vol detail… en juist het contrast met de grillige wortels zorgde ervoor dat ik deze bloem moest schilderen’.

Neem contact op

Stuur gerust een bericht, we beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken