Cornelis le Mair

De Eindhovense kunstenaar Cornelis le Mair werd op 3 juli van 2024 80 jaar.

Een bijzonder goede reden voor Galerie Bonnard om deze kunstenaar in het zonnetje te zetten en een expositie te organiseren die opgebouwd is rond nieuwe schilderijen van de jarige le Mair.  Daarnaast werd een aantal kunstenaars gevraagd om stillevens te maken in hun eigen stijl.

De bijzondere en eigen stijl van Cornelis le Mair zal hiermee het middelpunt zijn van een expositie gewijd aan de diversiteit van het hedendaagse stilleven in de schilderkunst.

Cornelis le Mair

 De in 1944 in Eindhoven geboren en getogen kunstenaar studeerde in 1968 cum laude af in de portret- en figuurschilderkunst aan de kunstacademie van Antwerpen, waar hij onder voogdij van Victor Dolphyn leerde over de traditionele schildertechnieken.

Le Mair over zijn inspiratie:

‘De stille schoonheid van de wereld waarin ik mocht opgroeien, lijkt heel bijzonder tegenover de huidige drukte, het lawaai en de onstuitbaar oprukkende, allesdoordringende lelijkheid. Mogelijk vindt mijn liefde voor het edele ambacht zijn wortels in mijn hang naar een gedroomd Arcadië, waar ik als kind even een blik op mocht werpen, maar dat nu voorbij en voorgoed verloren is’.

Een belangrijke gebeurtenis uit zijn jeugd noemt le Mair was een bezoek aan de Rembrandt tentoonstelling in 1956, in het Rijksmuseum. Hij reisde met zijn vader per trein naar Amsterdam waar hij zijn ogen uitkeek bij de kunstwerken van de Nederlandse Oude Meesters. Hij zegt daarover:

‘In mij groeide het verlangen alle geheimen te ontraadselen die verscholen lagen achter het gebarsten vernis’.

Nadat hij vroegtijdig de school verliet, werkte als designmaker, verplicht in dienst ging en daar werd verwijderd wegens aanpassingsmoeilijkheden, ging hij op aanraden van zijn ouders naar de kunstacademie in ’s Hertogenbosch. Hier werd hij verplicht de werkelijkheid te verlaten en de vrije expressie te omarmen. Iets waarin hij geen interesse had. Op advies van de docenten daar ging hij naar de Academie van schone kunsten in Antwerpen. Daar werd nog, zij het slechts sporadisch, lesgegeven volgens de traditionele opvattingen. Hij werd er geplaatst in de lesgroep van Victor Dolphyn.

Na zijn afstuderen in 1968 bleef hij in Antwerpen waar het leven hem goed beviel, en voorzag in zijn levensonderhoud door in cafés en kleine theaters op te treden als troubadour. Ook had hij er zijn eerste exposities en bouwde hij een eerste klantenkring op. Vanaf 1970 woonde hij met vrouw en kind, als zelfstandig kunstenaar, in de omgeving van Eindhoven, om midden jaren ’70 de boerderij te betrekken waar hij tot op de dag van vandaag woont en werkt. Over de boerderij waar hij woont en hoe hij deze omtoverde tot een kunstwerk is zelfs een boek verschenen en er zijn TV- programma’s aan gewijd .. .

Gesammtkunstwerk

Le Mair heeft zich nooit alleen toegelegd op het schilderen van schilderijen alleen. Naast de stillevens en naakten die hij schilderde werd hij 9 jaar vrijwel volledig in beslag genomen door een drieluik, door hemzelf ‘Vanitas- drieluik’ genoemd, van 412 x 592 cm..  . Hij begon hieraan in 1982, het werd in 1995 tentoongesteld in Museum Kempenland in Eindhoven. Ook werkte hij 5 jaar aan een maquette van een gefantaseerd gebouwencomplex, ‘Het Vanitas-Paleis’ en schreef een roman met de titel ‘Vanitas’. Neem daarbij zijn liefde voor het maken van muziek, het verzamelen van kunst. Het gehele interieur van zijn boerderij ontwierp de kunstenaar, hij ontwierp en bouwde een torenatelier, net als het gehele meubilair in de boerderij, zelfs de muziekinstrumenten die er te zien zijn, zijn deels door hemzelf gemaakt. Tot slot de gebouwen in en rond zijn huis en in zijn tuin, met loopbrug zijn door hem bedacht en gebouwd. Het (uitverkochte) boek ‘Op reis in eigen huis, een woning als kunstwerk’ gaat helemaal over dit deel uit het oeuvre van de kunstenaar.

Het leven van le Mair laat zich lezen als een avonturenroman. Dit heeft talloze prachtige verhalen en vooral een bijzonder rijk oeuvre aan schilderijen, beelden, maquettes, muziek- instrumenten, meubels, en alles wat maar te bedenken is voortgebracht.

Wie hierover meer wil weten raden we aan het boek ‘Cornelis le Mair, een leven in kleur’ aan te schaffen.

Stillevens bij Galerie Bonnard

Voor de expositie die Galerie Bonnard organiseert met als centraal middelpunt het werk van Cornelis le Mair heeft de kunstenaar zich gericht op zijn favoriete onderwerp ‘Het Stilleven’. De onderwerpen zijn in te delen in bloemstillevens, pronkstillevens, keuken/boerenstillevens en stillevens waarbij de kunstverzameling van le Mair zelf uitgelicht wordt. Alles wat te zien is in de stillevens van le Mair haalt hij uit zijn eigen verzameling. Het bijzondere porselein, van Kangxi tot Delftsblauw, Venetiaans en allerlei ander bijzonder glas, tinnen kruiken en schalen, poppen, Japanse prenten, fruit, vis, messen, schedels, etc.. Dit alles in bijzondere virtuoze composities, kleuren en met vlotte toets en zichtbare, rake penseelstreken, neergezet.

Veel van de stillevens zijn ingelijst in een door Cornelis le Mair zelf ontworpen en gemaakte lijst.

Kunstwerken van Cornelis le Mair

Neem contact op

Stuur gerust een bericht, we beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken