Telling stories
Studio Giftig, Rosanna Gaddoni, Joost Verhagen & Bianca Berends
Opening 25 mei
14.00 live muziek
14.30 Opening
De kunstenaars in deze expositie hebben een andere stijl en gebruiken andere materialen. De onderwerpen die zij schilderen tonen het verhaal van de kunstenaar zelf.
Studio Giftig werkt met Spray Can op houten panelen.
Rosanna Gaddoni tekent met houtskool op papier
Joost Verhagen schildert met Acryl op doek.
Bianca Berends werkt met linnen, hout, verf en inkt.
Tijdens deze expositie zijn hun nieuwste schilderijen te zien en beschikbaar bij Galerie Bonnard.
Studio Giftig,
Studio Giftig bestaat uit het in Nederland gevestigde kunstenaarsduo Niels van Swaemen (1981, Eindhoven) en Kaspar van Leek (1983, Philipsburg St. Maarten). In 2007 komen zij met elkaar in contact, op dat moment zijn beide als individu dan al geruime tijd actief in de street art. Vanaf 2007 worden de eerste samenwerkingsprojecten opgepakt en fungeert een leegstaande loods als basis voor hun studio. Binnen deze loods bevond zich een opslagruimte voor giftige stoffen en chemicaliën, in deze opslagruimte bewaarde zij hun verf en spuitbussen en is de naam Studio Giftig ontstaan.
Bij aanvang van de samenwerking in 2007 was de een nog aan het studeren aan de kunstacademie en de ander was werkzaam als grafisch ontwerper. De projecten werden hierdoor in de avonduren en in de weekenden door het duo gerealiseerd. Door de vele belangstelling was er onvoldoende tijd om alle projecten op te kunnen pakken en besloot het duo in 2012 zich volledig toe te wijden op muurschilderingen. In de daarop volgende jaren ontwikkelt het duo een gemeenschappelijke schilderstijl, waarmee zij bekend worden middels hun hoog gedetailleerde (sur)realistische murals.
De kenmerkende eigen beeldtaal van Studio Giftig heeft naast de kwaliteit van de schilderingen als typerend element, dat alle beelden autonoom worden ontworpen. Herkenbaar aan het proces waarin wordt gewerkt, is de manier waarop zij hun eigen persoonlijke concepten vertalen door de objecten en modellen zelf te fotograferen, om totale autonomie binnen hun beeldtaal te creëren als een uitgangspunt voor hun schilderingen. Momenteel heeft Studio Giftig een eigen beeldtaal binnen de urban art weten te ontwikkelen waarmee zij hun autonome werk zowel in eigen beheer als voor galerieën en vooraanstaande opdrachtgevers mogen uitvoeren.
Rosanna Gaddoni
Rosanna Gaddoni (geb. 1972) is een Italiaanse inmiddels veel bekroonde realistische kunstenaar, ze woont en werkt in Brabant, niet ver van onze galerie in Nuenen.
Haar prachtige houtskooltekeningen zijn sfeervolle emotioneel gelaagde portretten van mensen of dieren. In de wijze waarop de composities tot stand komen zien we een verhaal dat door de kunstenares met slechts houtskool op papier verteld wordt. Haar werk is inmiddels internationaal diverse malen bekroond en gepubliceerd in tal van catalogi waarin internationale en toonaangevende kunstenaars vertegenwoordigd zijn.
Gaddoni’s kunst is internationaal tentoongesteld en bekroond. Ze won twee keer de ‘Best Drawing’-award en een’ Best Animal and Birds’-prijs in de PleinAir Salon International Art Competition in 2022. Ze is drie keer prijswinnaar in drie verschillende categorieën in de laatste Members Only Competition internationale wedstrijd gehouden door de Portrait Society of America, december 2022 (twee finalisten en één plaatsingsprijs). Ze was exposant op de prestigieuze Summer Exhibition 2022 aan de Royal Academy of Arts in Londen. Ze won een Finalist-prijs in de Boldbrush International Painting Competition en ze is een Finalist met twee werken in twee categorieën in de 16e Art Renewal Center Salon.
Gaddoni’s kunstwerken maken deel uit van privécollecties over de hele wereld. In 2021 en 2022 is ze door het Family Art Museum uitgenodigd om deel te nemen aan het “35×35 art project” en aan het ‘COV-Art’ project en maakt haar werk deel uit van de permanente collectie van het CFA Museum in Griekenland. Bij Galerie Bonnard zijn we er trots op deze bijzondere kunstenares exclusief te kunnen vertegenwoordigen.
Joost Verhagen
Joost Verhagen (1975) was vanaf zeer jonge leeftijd voortdurend aan het tekenen. Dit was geen verrassing omdat tekenleraren en ontwerpers in de familie hem aanmoedigden. Zijn grootouders woonden in Rotterdam. De grote haven maakte indruk op de jonge Joost– de skyline, schepen, raffinaderijen en terminals. Op A3-vellen tekende hij met potlood stadsgezichten en skylines van grote, fictieve metropolen. De kunstacademie in Rotterdam lag voor de hand, maar de opleiding was niet echt wat hij hoopte en een carrière in de vastgoedsector volgde.
Er bleef een verlangen over. Na in zijn jeugd backpacken in Australië besloot Joost Verhagen daarheen te emigreren en een aantal jaren als arbeider in de infrastructuur in de Outback te gaan werken. De ruige landschappen bleven hem bij toen hij terugkeerde naar Europa. Opnieuw pakte hij potlood en papier. Ook borstels. Hij studeerde klassieke schilderkunst aan de kunstacademie van Antwerpen (België) en studeerde af in 2019. Joost Verhagen is nu een fulltime schilder, gevestigd in Eindhoven (Nederland) en zijn moderne landschappen worden wereldwijd verkocht. Zijn kunst is tentoongesteld in Nederland, België en India. In april 2021 werd hij door Online Gallery gekozen tot ‘Artist of the Month’.
De Eindhovense kunstenaar vertaalt het moderne landschap, in een voortdurende zoektocht. Met zijn iPhone-camera zoekt hij naar beelden die van foto naar canvas kunnen worden omgezet. Zijn uitgangspunt is realisme. Met eenvoudig gereedschap, alleen penseel, paletmes en meestal acrylverf op linnen wil hij het beeld omvormen tot iets fascinerends, surrealistisch of vervreemdends. De representatie staat voorop: de Gulden Snede is uiteraard belangrijk, maar volgens Joost Verhagen mag dit niet de enige manier zijn om tot het eindresultaat te komen.
De kunstenaar zal op de rand van de overdrijving komen, tussen realisme en abstractie. Qua kleur kan alles, van licht tot donker. Het onderwerp lijkt misschien grimmig, maar het is niet zonder hoop. Afbeeldingen en vormen moeten echt zijn, niet kunstmatig. Joost Verhagen komt dit vaak tegen op verlaten locaties. ‘Mijn uitgangspunt kon op het eerste gezicht gezien worden als stil, saai of zelfs inspiratieloos. Maar het is niet hopeloos: er gebeuren dingen. Dynamiek en vooruitgang zijn mogelijk.’ Het liefst werkt hij aan linnen groter dan 1 x 1 meter, vastgeprikt aan de muur. Pas nadat hij het linnen op een frame heeft gespannen. Dit geeft de vrijheid om de afmetingen te herzien. Andere thema’s zijn kleine landschapsstudies en portretten. Ook deze kunstwerken transformeren het realisme in abstractie.
Bianca Berends
Nederlands beeldend kunstenaar en portretschilder Bianca Berends is door The Portrait Society of America erkend als toonaangevend kunstenaar en ontving onlangs een Certificate of Excellence voor een van haar portretten. Haar werk maakte deel uit van de prestigieuze BP Portrait Award in Londen. Haar schilderijen zijn tentoongesteld in verschillende bekende musea en galerieën in Canada, Groot-Brittannië en Nederland. Reproducties van haar portret van de Nederlandse koning Willem Alexander (2014) maken deel uit van de permanente collectie van veel overheidsorganisaties in Nederland’. Sinds 2011 werkt en woont ze een groot deel van het jaar op het Caribische eiland Curaçao en had de eer om twee portretten te schilderen van de voormalige gouverneur van Curaçao, Frits Goedgedrag en een portret van de voormalige gouverneur van Aruba, Fredis Refunjol.
Haar kunstwerken zijn kleurrijk en worden gekenmerkt door een solide, gedurfde en expressieve penseelstreek. Haar nieuwste serie ‘Colors Unleashed’ toont kinderen, gedurfd en prominent afgebeeld, omringd door een explosie van abstracte vormen die doen denken aan de composities van een spectrum twister. Bianca Berends harmoniseert figuratieve en abstracte elementen en creëert haar visie die draait om verbinding, vrijheid en dromen. In haar werk is veel ruimte ruimte voor de kijker met hun eigen verhalen en herinneringen.
De kunstenares schildert graag kinderen. Zelf zegt ze hierover: “het zijn zulke pure wezens. Ze spelen niet alsof ze origineel zijn. Op het strand of bij het water kunnen ze zich vermaken met alleen water en zand en misschien een emmer en een schep”.